In het najaar riepen MOS en het Provinciaal Natuurcentrum via verschillende kanalen op om duurzame leerkrachten te nomineren. Een jury selecteerde uit de inzendingen 3 deelnemers die een speciaal plekje kregen op de sociale mediakanalen van het Natuurcentrum en de provincie. De laureaten deelden hier hun persoonlijke kijk op duurzaamheid in de klas. Een open stemming bepaalde wie met de titel aan de haal ging.

Leren door te spelen

Vandaag ontving Helga Biesemans van de actieve MOS-basisschool De Zevensprong in Ham de trofee. Zij staat op school bekend als “de groene juf”. Haar liefde voor de natuur en voor alles wat leeft, draagt ze op verschillende manieren over. Zo werkt ze samen met haar leerlingen in de schoolmoestuin of staan haar lessen tijdens de wintermaanden in het teken van de vogeltelling. “In de 42 jaar dat ik lesgeef, merk ik dat kinderen in hun vrije tijd buitenspelen steeds vaker inruilen voor schermtijd. Jammer, want buiten leren ze zo veel. Daarom ben ik heel blij met onze vernieuwde, groene speelplaats. Hier leren de kinderen door te spelen. Hoe vuiler ze ’s avonds zijn, hoe beter ze zich geamuseerd hebben op school.” aldus Helga Biesemans. “Ik geniet er echt van als ik zie dat de leerlingen mijn liefde voor de natuur overnemen, en elkaar en hun ouders warm maken voor een duurzame levensstijl.”

Geëngageerde Limburgse leerkrachten

Een 20-tal deelnemers vulde de vragenlijst voor deelnemers in. Een interne jury van educatieve medewerkers en MOS-begeleiders beoordeelde deze geanonimiseerde vragen en selecteerde zo een shortlist van 3 laureaten die werden voorgesteld op sociale media.

Johan Lambrix, coördinator educatie van het Provinciaal Natuurcentrum, was één van die juryleden: “De antwoorden illustreren dat elke deelnemer zijn of haar eigen kijk heeft op duurzaamheid en natuur op school. Mijn hart maakte een sprongetje bij het lezen van al die reacties, want ze tonen vooral aan dat onze jongeren kunnen rekenen op gedreven leerkrachten met aanstekelijke ideeën.“

Elkaar besmetten met duurzame ideeën

“Natuurlijk wisten we al langer dat er in Limburg veel groene leerkrachten zijn. Net daarom vind ik een actie als deze heel waardevol. Enerzijds belonen we de leerkrachten die het zo goed doen door hen eens in de spotlights te zetten. Langs de andere kant hoop ik dat het enthousiasme van deze kandidaten ook een inspiratiebron kan zijn voor andere leerkrachten. Dat is onze bedoeling namelijk: elkaar besmetten met duurzame ideeën.”

Onderwerpen